Unizo Oost-Vlaanderen belde me op: of ik zin had om mijn ervaringen rond ‘je eigen marketing‘ te delen met startende ondernemers?

Daar moest ik eerst over nadenken, want heb ik daar wel iets zinnigs over te vertellen? En vooral: dat is wel heel ver buiten mijn comfortzone (= mijn veilige home office of een cafeetje, steeds met een computerscherm om me achter weg te steken).

Toen Liesbeth van Unizo me het opzet van Club de Commerce uitlegde – een informele setting, een select publiek, ervaringen uitwisselen, geen éénrichtingsverkeer en het verbod op een powerpointpresentatie – waagde ik het om ‘ja’ te zeggen. Zéker nadat ik zag wie de andere sprekers die avond zouden zijn: Paulien van Blommm, Jolien van Studio Flash en iemand van DeJuristen. Best een eer om daar te mogen tussen staan.

Het werd exact wat Liesbeth had beloofd: een inspirerende uitwisseling met allerlei fijne mensen op een supertoffe locatie (het prachtige zaaltje van café De Mokke in Sint-Amandsberg) met lékker veggie eten.

Club de Commerce voor starters over 'je eigen marketing'
Foto: Liesbeth Cornelis – Unizo Oost-Vlaanderen

 

Tips voor startende freelancers

De opdracht van Unizo zette me aan het denken. Want hoe ben ik destijds gestart, welke marketinginspanningen heb ik – misschien onbewust – ondernomen, en welke hadden effect?

Met plezier deel ik hier de ervaringen die ik op Club de Commerce in de zaal heb gegooid.

Tip 1 – je eigen branding bepalen

Het bepalen van je eigen brand of merk is iets waar je goed over moet nadenken voor je van start gaat. Het is met die naam dat je de wereld intrekt en je diensten of producten aan de man zal brengen.

Ik heb bij mijn start als zelfstandige redelijk snel besloten om mijn freelance business geen creatieve, goedgevonden naam te geven. Voor mij is het interessanter om met mijn eigen naam naar buiten te treden.

Waarom dat zo is? Ik moet als freelance copywriter geen tastbaar product vermarkten. Ik bied een service. Teksten schrijven is mijn vak. En vakmanschap is heel persoonsgebonden. Vergelijk het met je favoriete kapper: je vraagt in het kapsalon steevast naar je vaste kapper en hebt écht niet graag dat iemand anders je kapsel aanraakt. Het draait om vertrouwen. En dat is bij mijn teksten exact zo.

Voor klanten is het heel duidelijk: Linde Jacobs – freelance copywriter – zij schrijft mijn teksten.

Tip 2 – je website is je etalage

Je online aanwezigheid is als freelancer onwaarschijnlijk belangrijk. Ik heb geen fysieke winkel, geen fysiek product, ik bied een service aan. Van bij de start heb ik dus gezorgd voor een propere website – intussen lees je dit op een frisse nieuwe site, gemaakt door Bretel.

Je website is een etalage. Wanneer mensen mijn naam te horen krijgen, dan vinden ze mij online terug en kunnen ze rustig nalezen op mijn site of ik iets voor hen kan betekenen.

Een sterke online aanwezigheid was ook de reden waarom ik bewust heb gekozen om te bloggen. Op die manier toon ik mijn expertise, vertel ik mijn persoonlijke verhaal als freelancer, showcase ik mijn schrijfstijl, heb ik een uitlaatklep – en tegelijk is bloggen ook een supergoeie manier om heel wat unieke content (met de juiste keywords) online te zetten, wat Google dan weer tof vindt.

Tip 3 – maak gebruik van sociale media

Je website is je etalage, maar sociale media vormen de toegangspoort naar je site. Heel wat mensen vinden mij dankzij mijn LinkedIn-profiel. Daarnaast kan je op sociale media je werk heel makkelijk en snel etaleren, je leven als freelancer tonen, en top of mind blijven bij potentiële klanten. Aan het aantal likes hecht ik minder belang. Het geheel aan posts vormt een ‘pakket’ dat bekeken wordt door mensen die overwegen om me in te schakelen voor een schrijfopdracht.

De belangrijkste kanalen voor mijn freelance onderneming zijn tot nu toe Facebook en LinkedIn. Voor Facebook maakte ik een bedrijfspagina omdat mijn persoonlijke Facebookprofiel bedoeld is voor vrienden die ik ook in het echte leven ken. Voor LinkedIn opereer ik onder mijn persoonlijke profiel omdat LinkedIn sowieso een kanaal is voor professionele activiteiten.

Tip 4 – plan je eigen marketing in

Deze tip is eigenlijk een werkpunt. Of een ‘note to self’. Want in het begin had ik meer tijd om te bloggen, mijn sociale kanalen te updaten en mijn site te onderhouden. Nu het zo druk is, is dat het eerste dat ik verwaarloos. Maar ik heb goeie voornemens (en eigenlijk heel veel inspiratie): ik ben van plan om de marketing van mijn eigen business bewust in te plannen en daar blokken tijd voor vrij te houden.

Soms denk ik: why, mijn planning is altijd anderhalve maand op voorhand volgeboekt. Maar aan de andere kant vind ik het ook echt tof om te doen.

Tip 5 – kijk rond en laat je inspireren

Er lopen heel wat inspiratiebronnen rond op deze aarde. Ik volg de blogs een aantal freelance copywriters uit Engeland en de Verenigde Staten. Daarnaast beluister ik boeiende podcasts tijdens lunchpauzes of onderweg. De eindeloze uitwisseling met vrienden en vriendinnen-freelancers is onmisbaar en zelfs zoeksessies op Pinterest brengen me vaak op nieuwe ideeën om over te bloggen of om iets mee te doen. Toch gebied de eerlijkheid me te zeggen dat het rondkijken regelmatig op een laag pitje staat omwille van tijdsgebrek.

 

Vond je deze tips nuttig, of net niet? Heb je ze toegepast, en werkten ze? Stuur me gerust een berichtje, want ik ben nieuwsgierig :).

Meer lezen? Liesbeth van Unizo schreef zelf ook een blogje over die avond.