Terugblikkend op het jaar 2018, kan ik haast niet geloven hoe fenomenaal het is geweest.

1 | De verhuis

We kwamen in april terug in ons Gentse huis wonen na bijna twee jaar Kopenhagen. Ik zette dus mijn Deense onderneming stop en startte opnieuw een Belgische eenmanszaak. Boekhouder Frederik zorgde dat alles vlotjes verliep.

Ik schafte ook (eindelijk) een deftige bureaustoel aan, installeerde een groot scherm om mijn laptop aan te koppelen en tekende in op een Blommm abonnement. Zo wordt het hier bijna ‘luxueus’ werken.

2 | Business weer Belgisch

Ik besloot om – terug in het thuisland en met een redelijk stabiel inkomen – te starten met pensioensparen (VAPZ ofwel Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen) en een verzekering af te sluiten voor gewaarborgd inkomen (zodat ik ook een inkomen heb als ik plots langdurig niet zou kunnen werken).

Tegelijk begon ik al mijn werk te factureren via Creative Shelter. Daardoor wordt een deel van mijn inkomen uitbetaald in (veel lager belastte) auteursrechten. Daar heb je als ‘schrijver’ (of andere creatieve freelancer) eigenlijk recht op, maar omdat de procedure – vooral voor je klanten – nogal omslachtig is, past haast niemand dat toe. Exact dat euvel vangt Creative Shelter op. Gevolg: de klant betaalt het afgesproken bedrag voor je werk, maar je houdt er als freelancer netto meer aan over. Génial, quoi!

3 | Zot webproject

Reisorganisatie STARLING – geroemd om haar fantastische natuur- en fotografiereizen – besloot om een nieuwe website te bouwen, en vond dat ik daar van bij het prille begin een beetje over mocht meedenken en mee beslissen. De invulling van alle content was een massief werk, maar het resultaat staat – dankzij het slicke design en de topideeën van de mannen van Maneuver – als een huis.

4 | Something old, something new

Recruitingbedrijf AMON – gespecialiseerd in het headhunten van IT- en digitale kandidaten – belde me voor het opzetten en uitvoeren van een complete employer branding. Voor Nele Meersman mocht ik aan de slag met de webteksten voor haar nieuw bedrijfje (binnenkort online). Het tijdschrift Psychologies kwam bij mij terecht voor enkele publireportages en via via kwam StepStone aankloppen voor blogposts en whitepapers.

Daarnaast geeft het een supergevoel dat klanten van het eerste uur telkens opnieuw terugkeren met verse opdrachten. Dat ze klant blijven, is een fijne bevestiging en geeft je motivatie een boost.

Zowel Starling Reizen, Liria Travel, Matexi, Plan International België, Gelotology als Dallas liggen in mijn bovenste schuifje, waar het – toegegeven – een beetje krap wordt. Dat ik dankzij mijn job dit jaar ook schreef voor bpost, Bebat, Sport Vlaanderen, Tennis Vlaanderen, ArHus Café, zorgbedrijf Roeselare, Psychologies, StepStone, Oxfam Wereldwinkels, Vandevelde, Wenneker en Eneco, vult mijn hartje met vreugde. Er waren teksten bij voor brochures, magazines, advertenties, websites, posters, T-shirts, billboards én fietszadelhoesjes.

5 | #dreamteam

Tot mijn grote vreugde ging vriendinnetje en ex-copycollega Griet ook aan de slag als freelancer, zodat we enkele supercoole opdrachten van grote klanten (zoals Starling en Amon) netjes konden delen. Het viel me op hoeveel vertrouwen we kregen en hoe positief de feedback was die we in ontvangst mochten nemen. Op die manier is de veelbesproken ‘eenzaamheid bij freelancers’ hier een onbestaand issue. De samenwerking veroorzaakte een stroom aan Whatsapp-berichten met de hashtag #dreamteam.

Het geeft trouwens ook rust dat er – naast Griet – nog enkele toppers zijn waar ik mijn opdrachten mee kan delen. Thanks, copywriters Karlien, Ilona, Vicky en Ludovic! Voor grafische opdrachten blijft Bart de steun en toeverlaat, want you rock! Langs Franstalige kant vond ik evenknietjes in zowel Miriama als Julie. Merci, les filles!

Zo, dat was 2018 in vijf verhaaltjes!
Wijze feesten gewenst en tot in 2019!

 

Coverfoto: Steven VanDesande Jr on Unsplash