Je bent ondernemer en liet vlotte, wervende webteksten schrijven door een copywriter.

Da’s alvast een prachtig begin. Ik pleit bij zelfstandigen altijd — tot vervelens toe — voor het hebben van een goeie website.

En wat bedoel ik dan met een ‘goeie’ website?

Je website moet duidelijk zijn

Wie op je website belandt, komt echt out of nowhere en moet meteen kunnen zien waar hij exact is. Maak meteen op de homepagina een statement dat dat duidelijk maakt.

Zorg daarnaast voor een logische navigatie — hoezeer ik als woordlover ook fan ben van woordgrapjes, je basisnavigatie moet woorden bevatten die iedereen snapt. Coolblue doet dat fantastisch. Hun teksten en hun aandacht voor grappige details zijn geniaal, maar hun navigatie is oerdegelijk: televisies, audio, huishoudtoestellen. Klaar als een klontje.

Wie iets googelt, is vaak op zoek naar praktische informatie. Vergeet dus niet de basics op je site te plaatsen: wie, wat, waar, contact, enz. Bij een webshop is dit aspect extra belangrijk: de koopflow moet moeiteloos en makkelijk verlopen. Anders verlaat de klant een halfvol winkelmandje. En dat is zonde.

Je website moet mooi zijn

Het brein van mensen zit bijzonder in elkaar. We hechten meteen een waardeoordeel aan wat we zien.

Ziet je website er brak uit, dan vermoeden we als bezoeker al dat de service wellicht niet top zal zijn. Of dan denken we dat er een amateur-ondernemer achter schuilgaat.

Heb dus aandacht voor de stijl van je site. Zorg dat die in lijn ligt met jouw merk. Professionele foto’s en een vaste huisstijl zijn bijna onontbeerlijk als je een echt ‘merkgevoel’ wil creëren. Werk je met vaste lettertypes en een vast kleurenpalet, dan wek je bij een potentiële klant instant een ander gevoel op.

Heeft je site een professionele look, dan verwachten klanten ook dat er professionele service (en professionele tarieven) achter schuilgaan. Je site doet dus al het halve werk voor wat betreft de eerste indruk en verwachtingen van klanten.

 

Maar oké, je hebt dus een website. En wat nu?

Je hébt dus geïnvesteerd in een mooie, duidelijke website met professionele foto’s. En je teksten zijn misschien zelfs door een copywriter geschreven. Top.

Alles staat nu in de stellingen om klant na klant, om bestelling na bestelling binnen te rijven.

Maar daarvoor moeten mensen natuurlijk op je site terechtkomen én actie ondernemen: offertes aanvragen of producten bestellen of een tafel boeken of inschrijven op je nieuwsbrief … wat je hen ook wil laten doen.

 

Hoe komen klanten bij jou terecht?

De sleutel voor het aantrekken van meer klanten is: zichtbaar zijn als ondernemer. Zichtbaar op een manier die bij jou past. Want klanten merken het als je niet helemaal jij bent.

Krijg je energie van nieuwe mensen om je heen en hou je ervan om je (ondernemers)verhaal te vertellen? Dan zijn netwerkevenementen jouw place to be.

Ben je iemand die liever in de luwte ageert? Dan kan een blog jouw manier zijn om je expertise aan de buitenwereld te tonen. En vervolgens je sociale media en een nieuwsbrief om te laten weten dat je een interessante blog neerpende.

Heb je een zaak op één locatie? Dan is het slim om te adverteren in het regiomagazine en een flyer in elke bus te laten droppen.

Je mixt al deze manier van ‘zichtbaar zijn’ tot het matcht met jouw onderneming, en met je doelgroep, je ideale klant. Want het zijn dié mensen die uiteindelijk zullen zorgen voor je succes.

 

Hoe pak je dat aan, die dagelijkse communicatie als ondernemer?

Dat je op één of andere manier zichtbaar zal moeten zijn, is dus een feit.

Maar wat nu met je dagelijkse communicatie als ondernemer? Je sociale media, je nieuwsbrief, je blog …
Hoe hou je die up & running? En hoe hou je die vol?

Bedrijven die iets groter zijn en een redelijk stevig marketingbudget kunnen voorzien, kiezen resoluut voor uitbesteden. Dat snap ik, want het neemt best wel wat tijd en energie in beslag. Ze schakelen een copywriter in die kaas heeft gegeten van communicatiestrategie en gaan daarmee aan de slag. Of ze huren een content agency in dat deze taak voor hen op zich neemt.

Nu. Die budgetten zijn niet bij elke ondernemer voorhanden. En dat snap ik dus ook. Héél goed zelfs, want ik run zelf een eenpersoonszaak. Veel ondernemers verzorgen die dagelijkse communicatie zelf en doen dat super goed. Maar ik merk heel vaak dat ondernemers er net heel erg mee struggelen. Ze doen maar wat, vinden ze. Ze posten iets op sociale media als het hen toevallig invalt. En ze sturen alleen een nieuwsbrief als er solden te scoren zijn. Ze zijn er gefrustreerd over, beseffen dat het beter kan, maar hebben zero tijd om zich eraan te zetten.

Herken je jezelf hierin? Dan heb ik deze boodschap: Wanhoop niet! Want het is wél mogelijk. Om op efficiënte manier én doelgericht (niet in ’t wilde weg dus) je dagelijkse communicatie te verzorgen. Het vergt wat aanpassing, en da’s altijd even zoeken. Want dat je elke week een vast blokje tijd zal voorzien voor je eigen marketing, dat zal je moeten aanvaarden. Maar je doet het nu wel op een manier die vruchten afwerpt, en waarmee je het effect gewoon VOELT (en in je omzet weerspiegeld ziet – ahja!).

Wat die oplossing is? Wel, het is een nauwkeurig samengestelde online opleiding, gemaakt op maat van ondernemers. Korte lessen & to the point. Mét templates die je meteen kan gebruiken.

Doorloop je stap voor stap deze online opleiding? Dan eindig je met duidelijke communicatieboodschappen, duidelijk omlijnde doelgroepen, een doordacht communicatieplan, een heldere website die wél klanten aantrekt en logische sociale mediakeuzes.

Je communicatie wordt dus géén bron van frustratie, maar simpelweg één van de vaste taken in je zaak. Een taak die je zelfzeker volhoudt, én waar je zelfs plezier aan begint te beleven. Hoe ossom is dat!

Volg de opleiding

 

Heb je vragen? Stel ze me zeker!