Mensen die zich niet in communicatie- of marketingkringen bewegen (en dat is de meerderheid van de bevolking, zo besef ik), geraken al eens verward door het woord copywriter.

Zo dacht een buurman dat ik me als freelancer bezighield met juridische shizzle door de verwarring met copyright, ofte auteursrecht.

Maar dat is nu eens echt een onderwerp waar ik vér weg van blijf.

Wat doet een copywriter dan wel?

Copywriter is het Engelse woord voor tekstschrijver. Dus dat is wat een copywriter doet: teksten schrijven.

Meer specifiek helpen wij, copywriters, een boodschap verwoorden op een manier die lezers overtuigt, boeit, informeert, nieuwsgierig maakt, doet inschrijven, abonneren of kopen.

Sommige copywriters specialiseren zich en schrijven alleen teksten binnen één bepaalde sector. Anderen focussen op creatieve copy en bedenken – vaak samen met grafici – concepten en slogans voor reclamecampagnes of merken. Nog anderen specialiseren zich in storytelling en leveren eerder journalistiek werk af. Terwijl bepaalde copywriters alleen nog websites of verkoopspagina’s of e-mailsequenties schrijven.

En ik? Ik hou van afwisseling. Ik weiger een niche in te duiken.

Ook al weet ik dat een niche kiezen een enorme sterkte kan zijn — het gigantische voordeel van de duidelijkheid, om te beginnen.

Maar nét die afwisseling tussen alle soorten tekstschrijven die ik hierboven opsomde, houdt de sprankel levendig die ik nodig heb om goed werk af te leveren.

En die copyright?

Copyright, dat is dan weer Engels voor auteursrecht.

Vroeger dacht ik dat dit recht enkel voorbehouden was voor auteurs — mensen die effectief boeken schrijven –, voor kunstenaars zoals schilders en filmmakers en voor componisten van nummers.

Maar *verbazing alom* niets is minder waar.

Blijkbaar rust er automatisch auteursrecht op elk uniek werk. Dat betekent ook: een tekst die een copywriter schrijft. Want een andere copywriter zou een heel andere tekst hebben geschreven. Dus die tekst is uniek.

En doordat er auteursrecht op je teksten rust, kan je daar ook voor laten uitbetalen.

Ik zou na zo’n gedachte normaal krijsend wegrennen wegens te veel gedoe voor mij, voor de klant, te ingewikkeld voor woorden, shizzle met cijfers. En exact voor mensen zoals ik, werd Creative Shelter opgestart, denk ik. Want hun facturatiesysteem zorgt ervoor dat ik deels uitbetaald wordt in auteursrechten, terwijl mijn klanten gewoon het afgesproken bedrag betalen. Op het einde van de rit, hou ik netto een stuk meer over dan als ik zonder auteursrechten zou factureren — zélfs na de fee per factuur die naar Creative Shelter gaat voor hun administratieve werk.

Het enige wat ik daarvoor dus moet doen, is de kostprijs van m’n opdrachten intikken in het gebruiksvriendelijke (en mooi ogende) facturatiesysteem.

Ik ben sowieso fan — al liet ik deze werkwijze uiteraard eerst nachecken door mijn boekhouder, en die gaf vol vertrouwen groen licht.

Ik auteursrecht, jij auteursrecht?

Heb je na het lezen van deze zwik een mega pak vragen over dat auteursrecht? Kom dan niet bij mij. Maar ga checken op de site van Creative Shelter.

Wél kan je gebruik maken van mijn kortingcode als je besluit om ook via Creative Shelter te gaan factureren. Want de mond-aan-mondreclame is ook in deze digitale tijden real!

Die kortingcode luidt ARZ094 en geeft je een jaar lang een premium plan aan de prijs van een classic plan. Best de moeite, vind ik.