De Vlaamse Ouderenraad ijvert al jaren voor de stem van ouderen – een heel brede en diverse groep in onze maatschappij.

Dit jaar wilden ze voor het eerst met een heuse publiekscampagne uitpakken rond het thema psychisch welzijn van ouderen. Een onderwerp waar doorgaans veel te licht wordt overgegaan, waar een taboe rond heerst en dat de juiste aanpak en zorg verdient.

Ze contacteerden me om samen met grafisch vormgever Bart Behiels een concept uit te denken waar de campagne rond opgebouwd kon worden. De campagneslogan moest zowel een groot publiek bereiken (buren, familie, naasten van ouderen met mentale moeilijkheden, maar ook ouderen zelf), als hulpverleners én de overheid.

Daarom bedacht ik de headline Kopzorgen verdienen zorg. In combinatie met een aantal campagneslogans die in de loop van de campagne uitgerold en ingezet kunnen worden.

“Is de term kopzorgen niet al te luchtig wanneer we het over psychische problemen van ouderen hebben?”

– Klopt, maar nét omdat mentale problemen zo breed zijn – eenzaamheid, rouw, overbelast zijn, depressiviteit, … – is het belangrijk dat élke oudere met een kopzorg (groot of minder groot) zich aangesproken voelt. De term kopzorgen is ook een pak laagdrempeliger om over te praten voor deze generaties. Zij kregen doorgaans aangeleerd dat ze ‘zich flink moeten houden’, en voor hen is psychische hulpverlening nog een groot taboe. Kopzorgen dus.

Bart creëerde bijpassende illustraties die doelbewust felle kleurvlakken en stilistische figuren bevatten. Ze trekken de aandacht, zijn fris en roepen emotie op.
De schaduwfiguur symboliseert de verborgen zorgen waar heel wat ouderen – of ze nu 65 en actief zijn, of 95 en fysiek niet meer zo fit.

De Ouderenraad zelf trekt de campagne ‘in-house’, waarbij ze een aantal BV’s strikten als ‘koploper’ voor deze campagne. Eén van hen is Paula Sémer, die in het interview letterlijk de campagneslogan citeert. Daar ga je als copywriter toch even van glimmen.

 

Paula Sémer zegt: "Kopzorgen verdienen zorg."