Een projectgroep rond Invasive Alien Species van de Europese Commissie had een duidelijke awareness boodschap voor ogen: iedereen moet samenwerken om het verspreiden van invasive alien species tegen te gaan. Invasive Alien Species? In het Nederlands heten ze invasieve exoten: dier- en plantensoorten die door mensen meegebracht worden en in een nieuwe habitat worden achtergelaten en zich daar vestigen. Heel vaak gebeurt die ‘introductie’ van soorten onbewust. De exoten reizen mee onderaan onze onze schoenzolen, aan onze vislijnen, aan de banden van onze fiets of wagen. Het komt er dus op aan om aandachtig te zijn: als we van de ene plaats naar de andere gaan, zouden we tussendoor de exoten moeten verwijderen van onze schoenen en materialen.

De projectgroep had dus haar boodschappen en doelgroepen goed voor ogen. Maar hoe ze dit concreet konden omzetten in een communicatiecampagne? Daarvoor schakelden ze me in. Samen met illustrators en motion designers Bart Behiels en Vincent Noel werkte ik een campagneconcept en concrete materialen uit waarmee alle stakeholders concreet hun campagne konden lanceren. We zorgden ook voor een handige manual waarmee ook niet-ervaren campaigners aan de slag kunnen.

5 platformen

  • forest ecosystems
  • soil transport
  • aquatic recreation
  • pets
  • aquatic ornamentals

7 campagnebeelden + 7 key messages

We ontwikkelden 7 campagnebeelden met bijhorende sleutelboodschappen.

Deze dienden als basis bij het uitwerken van materialen voor elk platform: posters, sociale media posts en animatiefilmpjes

19 talen

De campagne werd door ons in het Engels ontwikkeld en vervolgens door Blue Lines vertaald in 19 verschillende Europese talen.

4 infographics + 2 stickers

Sommige platformen willen de doelgroep daarnaast ook op andere manieren bereiken. We ontwikkelden daarom 2 stickers en 4 infographics om de boodschap duidelijk te maken.

1 handleiding

De vijf platformen zijn samengesteld uit stakeholders uit allerlei sectoren, verspreid over Europa. Stuk voor stuk zijn ze inhoudelijk expert in hun vakgebied. Maar hoe draag je je steentje bij om een awareness campagne tot een goed eind te brengen? Dat is de vraag die we in de manual hebben beantwoord. Zowel de psychologie achter awareness of bewustwording als concrete zaken zoals het effect van hashtags en emoji’s worden besproken.

Al het campagnemateriaal staat ter beschikking op de website van EASIN.