Hoe schrijf ik, hoe bouw ik een tekst op, waar hou ik rekening mee? Vandaag licht ik een eerste keer een tipje van de copy-sluier.

 

Copywriting, wat is dat eigenlijk?

 

Een vraag die ik regelmatig krijg en waarop ik dan eenvoudig antwoord: ‘teksten schrijven. Vlotte teksten die mensen overtuigen, die lezers warm en enthousiast maken om iets te DOEN.’  Het lijkt iets vanzelfsprekends, dat schrijven in het Nederlands. Iedereen leerde tenslotte foutloos lezen en schrijven in onze dierbare moedertaal. Maar de ene tekst is de andere niet, zo blijkt.

 

Rotklus? Nee, toch!

 

Ik schrijf heel graag, maar heb lange tijd niet beseft dat dat lang niet voor iedereen geldt. Ik had er geen idee van dat mensen vaak een halve dag worstelen om een mail of een brief te formuleren. Dat ze er een hekel aan hebben om iets op papier te zetten en die rotklus zo lang mogelijk uitstellen. Pas toen ik in mijn professionele omgeving opmerkingen kreeg als ‘ik ben echt fan van je teksten’ tot heuse noodkreten als ‘bekijk eens deze brief, ik geraak er echt niet. ’t Is zo’n moeilijke boodschap die gevoelig ligt bij de doelgroep.’ Met daarop volgend zichtbare opluchting als ik de tekst had herwerkt.

Mijn eerste schrijftip is dan ook vrij eenvoudig:

Schrijftip 1

 

Laat je lezer dromen. Zorg ervoor dat je aan je lezer een wereld beschrijft waar hij of zij plots wel heel graag wil vertoeven of een product dat ineens helemaal onmisbaar lijkt in ‘t leven. Gebruik kleine details die smaak en kleur geven aan je onderwerp, zonder te vervallen in banaliteit of cliché-adjectieven. Ik kan het makkelijkst uitleggen met concrete voorbeelden.

 

Voorbeeld 1

In een tekst over de stad New York kan je volgende opsomming maken:

  • De straten van New York
  • Empire State Building
  • Bushwick
  • One World Trade Center
  • Grand Central station
  • Coney Island
  • Central Park

 

Of je neemt je lezers letterlijk mee naar the Big Apple:

 

  • De typische straten van New York, met de vele brandladders en stomende riooldeksels. Herken jij misschien enkele filmlocaties?
  • Het Empire State Building, dat bij elke gelegenheid anders kleurt
  • Bushwick, een beruchte wijk in Brooklyn
  • One World Trade Center in het hart van het Financial District
  • De imposante vertrekhal van Grand Central Station
  • Het nostalgische Coney Island, een van de oudste ‘pretparken’ waar je nog letterlijk naar een freakshow kan gaan kijken voor een handvol dollars
  • Central Park, uitgestrekt groot, de groene longen van de stad en bruisend van leven.

 

Lezers laten dromen lijkt natuurlijk makkelijk als het over New York City gaat. Maar hoe pak je het aan als je pakweg veranda’s moet aanprijzen? Geef de mensen een concrete voorstelling. Zorg dat ze dromen van een uitbreiding aan hun eigen woonst, in de vorm van een fancy veranda.

 

Voorbeeld 2

Je zou kunnen schrijven:

De inzet van hoogstaand technologisch vernuft resulteert telkens in oplossingen die duurzaamheid en wooncomfort combineren, precies zoals we dat van een ‘verlengstuk’ van ons huis mogen verwachten. (copy-paste uit een briefing van een leverancier)

 

Of je kan schrijven:

 

Droom je van een eigen tuinkamer? Een verwarmd binnenzwembad? Een gezellig lichte zithoek of knusse eetplaats om te tafelen met het hele gezin? LEVERANCIER X zet jouw verhaal centraal en laat er vervolgens een cocktail op los van drie generaties vakkennis, een schat aan technologisch vernuft en een uitgebreid gamma hoogkwalitatief materiaal.

 

Je oorspronkelijke boodschap zit er helemaal in vervat, maar is op smaak gebracht met concrete details die de tekst een stuk smakelijker maken.

Veel succes!

(visual gemaakt met Canva)